loading...
عدالت رسانه ای
آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
همبازی شدن لیلا حاتمی و همسرش در فیلمی جدید/ عکس 0 120 yoonessorkhabi
آهنگ جدید سامان جلیلی با نام خیال / دانلود 0 99 hamed-76
اعلام آثار پذیرفته شده در جشنواره تئاتر خیابانی طلوع خرداد 0 85 hamed-76
فرزاد فرزین: حاضر نشدم در کنار خواننده ای از رژیم صهیونیستی قرار گیرم 0 87 hamed-76
گریم پوریا پورسرخ برای سریال کیمیا/ عکس 0 91 yoonessorkhabi
غافلگیری خانم بازیگر در روز تولدش/ عکس 0 112 yoonessorkhabi
لیفتراک سواری الناز شاکردوست/ عکس 0 109 yoonessorkhabi
جایزه ویژه جام‌جهانی فوتبال هنرمندان به خواننده ایرانی رسید 0 87 hamed-76
نمایش «رد کارپت» عطاران در جشنواره کن 0 124 hamed-76
۵ فیلم بد جشنواره کن 0 99 hamed-76
فیلمسازان ایرانی محبوب «کن» چه کسانی هستند؟ 0 110 hamed-76
برگزیدگان سینه فونداسیون کن جوایز خود را گرفتند 0 85 hamed-76
معرفی برندگان بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن 0 108 hamed-76
«عشق در نبرد اول» جایزه باران شد 0 106 hamed-76
برد پیت شعری از مولانا را روی دستش خالکوبی کرد/عکس 0 121 hamed-76
رونمایی از پوستر جشنواره فیلم کن 2014 0 118 hamed-76
مجری جشنواره کن 2014 معرفی شد/عکس 0 123 hamed-76
مریلا زارعی عکس منتسب به خودش را تکذیب کرد/عکس 0 272 yoonessorkhabi
گریم متفاوت مهدی سلطانی در سریال مدینه عکس 0 125 yoonessorkhabi
عموپورنگ در قبرستان ابن بابویه/ عکس 0 145 yoonessorkhabi
حامد نیک نژاد بازدید : 56 1392/09/12 نظرات (0)

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران معتقد است، استفاده از لوکیشن های خارجی در فیلم هایی همچون «استرداد« در توفیق تجاری چنین آثاری تاثیری نداشته است.

«منیژه بهارلو» در یادداشتی که روز سه شنبه در اختیار قرار داده، آورده است: طی روزهای اخیر، سه فیلم بر پرده سینماها آمده است که بخشی یا همه آنها در خارج از ایران تصویربرداری شده و بدون استثنا، بازیگر خارجی داشته‏اند؛ «خاک و مرجان» با لوکیشن و بازیگران کاملا خارجی، «تنهای تنهای تنها» و «استرداد» با یک بازیگر خارجی. اما توفیقات گیشه‏ای اندک این فیلم‏ها، پرسش‏هایی را ایجاد می‏کند دایر بر اینکه، سرمایه‏گذاری برای بهره‏گیری از لوکیشن یا بازیگر خارجی، با چه افقی صورت گرفته است؟

بجز «خاک و مرجان» که در افغانستان تولید شده و طبیعی است که فضا و لوکیشن و مردمان آنجا به کار گرفته شوند، در دو فیلم دیگر، بازیگر زن و لوکیشن باید به کار جذابیت‏افزایی فیلم آیند تا در هر اکرانی، حتی در ایران، بتواند نمود اقتصادی یا فرهنگی داشته باشد. اما این جذابیت رخ نداده و در هر هیچکدام از این سه فیلم، عنصر خارجی فیلم، کمکی به دیده‏شدن اثر نکرده است.

وضعیت «خاک و مرجان» به جهت روایت، لوکیشن و بازیگر مشخص است که چطور بوده است و جایگزینی داشته یا نه، اگرچه تجربه ایرانی نشان می‏دهد که بخشی از آن قابل بازسازی در ایران بوده است.

اما دست‏اندرکاران دو فیلم دیگر باید مشخص کنند که لوکیشنی چون کاخ کرملین برای «استرداد» یا بازیگر زن آن، یا بازیگر زن و دیگر خارجیان فیلم «تنهای تنهای تنها» توانسته‏اند بر جذابیت فیلم بیفزایند یا نه. آیا نشان دادن بازیگر خارجی بدون حجاب در داستان‏هایی اینچنین خاص و ویژه، خیلی کلیدی بوده است؟ حتی در لوکیشن کاخ کرملین، آیا قدم زدن حمید فرخ‏نژاد در آن کاخ و در فضای واقعی، عظمت قهرمان یکه و تنهای ایرانی در سال‏های دور را نشان داده است؟ یا می‏شد هنر فیلمنامه‏نویسی، طراحی صحنه و فناوری‏های نوین را استفاده کرد و برای داستان خود تمهیدی داخلی جست؟

این فیلم‏ها در سال‏هایی تولید شده‏اند که تأمین ارز خارجی برای مایحتاج مردم، از مشکلاتی بوده که سال به سال بر سختی آن افزوده شده و ما اکنون با خوشحالی و مسرت از اینکه بخشی از ارز خارجی معطل مانده در خارج خود را با امضای تفاهمنامه ژنو پس می‏گیریم، بسیار مسروریم و در رسانه‏ها به آن بالیده‏ایم. برای همین، مصرف ارز خارجی در آن دوران پرمضیقه، برای چنین داستان‏هایی، محل پرسش است.

از لحاظ مضمونی نیز بجز فیلم «تنهای تنهای تنها» که به علت همراهی مضمونی با موضوع اصلی سالیان اخیر ایران یعنی انرژی هسته‏ای ساخته شده - جدای از زبان بسیار پررنگ و گاه دشوار محلی فیلم -، دو فیلم دیگر اولویت دریافت ارز آنها مشخص نیست. البته می‏توان برای «خاک و مرجان» خاصیت آزادیبخشی و افشاگرانه تعریف کرد، اما برای «استرداد» چنین اولویت روایی دیده نمی‏شود.

اما نهایت سخن، مضمون‏های هر سه فیلم برای اکران عمومی در ایران نیست یا دست‏کم، ذائقه تجربه‏شده سینمارو ایرانی برای چنین فیلم‏هایی در سالن‏های معمول سینما، خیلی هزینه نمی‏کند و رقم فروش روزانه این فیلم‏ها نیز چنین دستاوردی را نشان داده است. حتی اگر به ضرب فضاسازی و هیجان‏افکنی رسانه‏ای بخواهیم که مثلا تلویزیون همراهی بیشتری کند و تبلیغاتی داشته باشد.

خاص بودن داستان‏ها برای دنیای امروزی سینمارو ایرانی، اولویت دیدن نیافته است. بنابراین، پیشنهاد می‏شود که برای دو فیلم «تنهای تنهای تنها» و «خاک و مرجان»، محافل فرهنگی بین‏المللی و برای «استرداد» و حتی «تنهای تنهای تنها» شبکه‏های تلویزیونی را به کار بگیریم و از توان بالقوه شبکه خانگی نیز برای نفوذ این فیلم در خانواده‏های ایرانی استفاده کنیم تا هم فیلم دیده شود و هم بودجه صرف‏شده تا اندازه‏ای بازگردد.

می‏دانیم که هر فیلم واردشده به شبکه خانگی، در ابتدای توزیع، استقبال خوبی را با خود به همراه دارد چون کمتر از آن اطلاعاتی پخش شده و مردم معمولی ایرانی، با آن به عنوان یک کالای جدید برخورد می‏کنند و در موج دوم توزیع است که براورد فروش شبکه خانگی قابل تأمل می‏شود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي و عزیز سایت عدالت رسانه ای.لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت،ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نسیم در استانها

    آمار سایت
  • کل مطالب : 2705
  • کل نظرات : 781
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 124
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 101
  • بازدید امروز : 279
  • باردید دیروز : 1,805
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,747
  • بازدید ماه : 4,575
  • بازدید سال : 30,912
  • بازدید کلی : 782,124
  • کدهای اختصاصی
    .
    پـخش زنـده شـبـکه ها

    شبکه ها در عربست