loading...
عدالت رسانه ای
آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
همبازی شدن لیلا حاتمی و همسرش در فیلمی جدید/ عکس 0 120 yoonessorkhabi
آهنگ جدید سامان جلیلی با نام خیال / دانلود 0 99 hamed-76
اعلام آثار پذیرفته شده در جشنواره تئاتر خیابانی طلوع خرداد 0 85 hamed-76
فرزاد فرزین: حاضر نشدم در کنار خواننده ای از رژیم صهیونیستی قرار گیرم 0 87 hamed-76
گریم پوریا پورسرخ برای سریال کیمیا/ عکس 0 91 yoonessorkhabi
غافلگیری خانم بازیگر در روز تولدش/ عکس 0 112 yoonessorkhabi
لیفتراک سواری الناز شاکردوست/ عکس 0 109 yoonessorkhabi
جایزه ویژه جام‌جهانی فوتبال هنرمندان به خواننده ایرانی رسید 0 87 hamed-76
نمایش «رد کارپت» عطاران در جشنواره کن 0 124 hamed-76
۵ فیلم بد جشنواره کن 0 99 hamed-76
فیلمسازان ایرانی محبوب «کن» چه کسانی هستند؟ 0 110 hamed-76
برگزیدگان سینه فونداسیون کن جوایز خود را گرفتند 0 85 hamed-76
معرفی برندگان بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن 0 108 hamed-76
«عشق در نبرد اول» جایزه باران شد 0 106 hamed-76
برد پیت شعری از مولانا را روی دستش خالکوبی کرد/عکس 0 121 hamed-76
رونمایی از پوستر جشنواره فیلم کن 2014 0 118 hamed-76
مجری جشنواره کن 2014 معرفی شد/عکس 0 123 hamed-76
مریلا زارعی عکس منتسب به خودش را تکذیب کرد/عکس 0 272 yoonessorkhabi
گریم متفاوت مهدی سلطانی در سریال مدینه عکس 0 125 yoonessorkhabi
عموپورنگ در قبرستان ابن بابویه/ عکس 0 145 yoonessorkhabi
حامد نیک نژاد بازدید : 246 1392/09/12 نظرات (0)

روسای شرکت پویافیلم اعتقاد دارند که بخشی از آمار فروش فیلم‌های روی پرده سینمای ایران واقعی نیست. آنها ابهاماتی اساسی در فروش فیلم «استرداد» مطرح می‌کنند.

ابهام در مسائل مالی سینمای ایران و اعلام مبلغ دقیق فروش فیلم‌ها، مساله ناگفته همه این سال‌های سینمای ایران است. عبدالله علیخانی و حسین فرحبخش، روسای شرکت پویافیلم، یک شرکت باسابقه فیلمسازی و پخش، دیروز به خبرگزاری تسنیم آمدند و به ابهامات اساسی این قصه بیشتر دامن زدند.متن کامل گفتگوی ما در مورد فیلم «گلستانه» و حواشی داغ امروز سینمای ایران به زودی منتشر می‌شود، اما بخشی از گفتگو مربوط به یک مساله حساسیت‌برانگیز سینمای ایران است: ابهام در آمار اعلامی فروش فیلم‌ها

 به اعتقاد فرحبخش و علیخانی برحسب آماری که آنها از خود سینما‌ها و سینماداران گرفته‌اند آمارهایی که این روزها از سوی مراکز پخش فیلم اعلام می‌شود صحت ندارد. فرحبخش و علیخانی این روزها فیلم «گلستانه» را روی سینماها دارند، عیلخانی مالک سینما عصرجدید است و شرکت آنها در همه این سال‌ها به اعمال نفوذ برای تصاحب بهترین زمان‌های اکران متهم بوده است. گزیده‌ای از حرف‌های این دو را در این باره می‌خوانیم با ذکر این توضیح که خبرگزاری تسنیم فقط به نقل صحبت‌های این دو تهیه‌کننده سینمای ایران می‌پردازد و قضاوتی در صحت و سقم آنها ندارد. طبیعی و بدیهی است که آماده انتشار حرف‌های طرفین دیگر ماجرا هم هستیم.مثل همیشه.مهدی گلستانه و حسن انصاریان، کارگردان و نویسنده «نازنین» هم در این نشست حاضر بودند.

تسنیم: آقای علیخانی، این روزها دفتر پخش‌کنندگان فیلم در سینمای ایران، آمارهای مختلفی از میزان فروش فیلم‌ها اعلام می‌کنند. در برخی از زمزمه‌های سینمایی ناگفته این روزها، ابهامات زیادی در مورد این آمارها مطرح می‌شود. ظاهرا شما هم از دسته منتقدان این آمارها هستید.

عیلخانی:بالا پایین گفتن فروش فیلم‌‌ها در سینمای ما در حال تبدیل شدن به یک عرف است. اتفاقی که من هر چه فکر می‌کنم نمی‌توانم دلیل آن را بفهمم. قبل از انقلاب فروش فیلم‌ها را خیلی راحت دروغ می‌گفتند؛ اما علت داشت. چون سیستم پخش فیلم‌ها در آن زمان در شهرهای کوچک، با امروز متفاوت بود.شهرهای کوچک فیلم‌ها را به صورت فیکسی می‌خریدند، یعنی به نسبت فروشی که در تهران و شهرهای بزرگ داشت این فیلم‌ها به قیمت‌های مختلفی به شهرهای کوچک‌تر فروخته می‌شد و طبیعی بود که هر چه‌قدر که فروش فیلم‌ها در این شهرهای بزرگ بیشتر اعلام می‌شود رقمی که به شهرهای کوچک فروخته می‌شد نیز بیشتر بود. به همین ترتیب اعلام فروش بیشتر از میزان واقعی فیلم‌ها تبدیل به یک رویه شده بود.اما الان این سیستم تغییر کرده است و به شیوه پورسانتی شده است و من نمی‌فهمم که حالا دیگر چرا فروش فیلم‌ها را زیادتر اعلام می‌کنند.

تسنیم: شاید یکی از دلایل این طرح نادرست مبلغ فروش فیلم‌ها، تاثیر روانی است که روی تماشاچی می‌گذارد" برویم فیلمی که این‌قدر زیاد فروخته است را ببینیم"

عیلخانی‌: تماشاچی ما این‌قدر پیشرفته شده است که دیگر توجهی به این حرف‌ها ندارد که حالا چون یک فیلم زیاد فروخته است ما هم برویم این فیلم را ببینیم. تاثیری روی فروش ندارد، من نمی‌دانم چرا پخش‌کنندگان این کار را می‌کنند.الان تماشاچی ما این‌قدر حرفه‌ای شده است که از روی تیزر و آنونس و سردر سینما خودش فیلم را انتخاب می‌کند، اصلا کاری ندارد به اینکه فیلم فروخته است یا نه

تسنیم: آقای علیخانی فکر نمی‌کنید یکی از دلایل مهم این ادعای شما، البته که اگر به اثبات برسد، رهایی از فشار رسانه‌ای روی فیلم‌ها و سرمایه‌گذارانشان است. اینکه بگویند حالا که روی فیلم میلیاردی خرج شده است میلیاردی هم فروش کرده است.

عیلخانی:‌واقعا شاید چنین چیزی باشد. اما فکر می‌کنم این ترفند فایده‌ای به حال این دوستان ندارد. وضع آن‌قدر خراب است که با دویست سیصد میلیون تومان جابه‌جا کردن رقم فروش اتفاقی نمی‌افتد. فیلمی  الان روی پرده هاست و 5 میلیارد تومان حداقل خرج برداشته است. حالا فرض کنید به جای 700 میلیون، فروشش را 1 میلیارد اعلام کنند. تفاوتی به حال آنها نمی‌کند. این‌قدر فاصله هست که دردی از آنها دوا نمی‌شود، جز اینکه شخصیت خود سازندگان را زیر سوال می‌برد. من واقعا در دلیل راه افتادن این دروغ‌گویی در سینمای ایران مانده‌ام. سینمای ما الان اصلا در وضعیتی قرار گرفته است که این کارها فایده‌ای ندارد. ببینید شما الان در یک سالن 600 تایی، فیلم را با 5 نفر اکران می‌کنید، این ماجرا انقدر ناچیز است که اصلا این حرفها را ندارد.

تسنیم: این دروغ‌گویی آمار فیلم‌ها به تعبیر شما ظاهرا بیشتر در مورد فیلم‌هایی اتفاق می‌افتد که با بودجه دولتی ساخته می‌شود و اصطلاحا از آن فیلم‌های فاخر است

علیخانی: اتفاقا این دروغ‌گویی بیشتر از فیلم‌های خصوصی و دفاتر پخش خصوصی شروع شد.من بارها با این آدم‌ها صحبت کردم، اما نتوانستم به آنها بفهمانم که این دروغ گفتن به شدت دارد به سینما ضربه می‌زد. مثال می‌زنم. ما الان معافیت مالیاتی داریم، وقتی شما این رقم‌های دروغ را اعلام می‌کنید مسئولین می‌بینند و خیال می‌کنند که با چه صنعت سوددهی طرح هستند و به این فکر می‌افتند که این صنعت اصلا نیازی به معافیت مالیاتی ندارد.

تسنیم: آقای فرحبخش، این روزها فیلم شما رقابت سنگینی با فیلم استرداد در گیشه دارد و فعلا استرداد برنده شده

فرحبخش: ببنید ما الان پنج فیلم روی پرده داریم که چهارتای دولتی است. در این شرایط فیلمی مثل ما آمده است و دارد فروش می‌کند.

اول هم هست اگر آمارهای دروغ بگذارد.من فقط یک نمونه را عرض می کنم. من از خود سینما آمار گرفتم. «نازنین» روز جمعه در سینما آزادی 5 میلیون فروش داشته است و «استرداد» 3 میلیون فروش داشت. اما فردا رفتم در روزنامه‌ها و دیدم که فروش «استرداد» را از ما بیشتر زده‌اند. ما تا به حال یک قران آمار فروش دروغ نداده‌ایم.چون نیازی نداریم.اما ظاهرا بقیه دوستان نیاز دارند به آمارسازی...

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي و عزیز سایت عدالت رسانه ای.لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت،ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نسیم در استانها

    آمار سایت
  • کل مطالب : 2705
  • کل نظرات : 781
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 124
  • آی پی امروز : 100
  • آی پی دیروز : 62
  • بازدید امروز : 1,680
  • باردید دیروز : 108
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,343
  • بازدید ماه : 4,171
  • بازدید سال : 30,508
  • بازدید کلی : 781,720
  • کدهای اختصاصی
    .
    پـخش زنـده شـبـکه ها

    شبکه ها در عربست