loading...
عدالت رسانه ای
آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
همبازی شدن لیلا حاتمی و همسرش در فیلمی جدید/ عکس 0 120 yoonessorkhabi
آهنگ جدید سامان جلیلی با نام خیال / دانلود 0 99 hamed-76
اعلام آثار پذیرفته شده در جشنواره تئاتر خیابانی طلوع خرداد 0 85 hamed-76
فرزاد فرزین: حاضر نشدم در کنار خواننده ای از رژیم صهیونیستی قرار گیرم 0 87 hamed-76
گریم پوریا پورسرخ برای سریال کیمیا/ عکس 0 91 yoonessorkhabi
غافلگیری خانم بازیگر در روز تولدش/ عکس 0 112 yoonessorkhabi
لیفتراک سواری الناز شاکردوست/ عکس 0 109 yoonessorkhabi
جایزه ویژه جام‌جهانی فوتبال هنرمندان به خواننده ایرانی رسید 0 87 hamed-76
نمایش «رد کارپت» عطاران در جشنواره کن 0 124 hamed-76
۵ فیلم بد جشنواره کن 0 99 hamed-76
فیلمسازان ایرانی محبوب «کن» چه کسانی هستند؟ 0 110 hamed-76
برگزیدگان سینه فونداسیون کن جوایز خود را گرفتند 0 85 hamed-76
معرفی برندگان بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن 0 108 hamed-76
«عشق در نبرد اول» جایزه باران شد 0 106 hamed-76
برد پیت شعری از مولانا را روی دستش خالکوبی کرد/عکس 0 121 hamed-76
رونمایی از پوستر جشنواره فیلم کن 2014 0 118 hamed-76
مجری جشنواره کن 2014 معرفی شد/عکس 0 123 hamed-76
مریلا زارعی عکس منتسب به خودش را تکذیب کرد/عکس 0 272 yoonessorkhabi
گریم متفاوت مهدی سلطانی در سریال مدینه عکس 0 125 yoonessorkhabi
عموپورنگ در قبرستان ابن بابویه/ عکس 0 145 yoonessorkhabi
یونس سرخابی بازدید : 101 1392/04/07 نظرات (0)

چهارمین جشنواره نمایش‌های رادیویی همزمان با دومین سالگرد افتتاح رادیو نمایش روز گذشته - 6 تیر ماه - با حضور محمد حسین صوفی (معاون صدا)، مهدی دهقان نیری (مدیر شبکه رادیو نمایش) و تعدادی از هنرمندان نمایش‌هایی رادیویی در باغ موزه قصر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دومین همایش نویسندگان نمایش‌های رادیویی از جمله برنامه‌های دومین سالگرد رادیو نمایش نیز ساعت 18 رو پنجشنبه - 6 تیر- با حضور مهدی دهقان نیری (مدیر رادیو نمایش)، نادر برهانی مرند (مدیر دفتر ادبیات نمایشی) و جمعی از نویسندگان، هنرمندان و اساتید دانشگاه در سالن اجتماعات باغ موزه قصر برگزار شد.

دیر برگزار شدن جشنواره نمایش‌های رادیویی، هدفی را دنبال نمی‌کند

نادر برهانی مرند در این همایش ضمن بیان تبریک برای دومین سالگرد رادیو نمایش گفت: خوشحالیم که این شبکه با همه کاستی‌ها و فزونی‌ها در میان شبکه‌های دیگر برای خود جایگاهی دارد. دو سال عمر زیادی نیست و با اینکه این شبکه در تهران و حومه پخش می‌شود، شنوندگان زیادی دارد و رتبه اقبال عمومی آن رتبه قابل توجهی است.

او همچنین گزارشی درباره جشنواره ارائه داد و با اشاره به دیر آغاز شدن جشنواره عنوان کرد: جشنواره‌ی دیر به کار کسی نمی‌آید و هدفی را دنبال نمی‌کند. امیدوارم اگر در سال آینده قرار است این سنت ادامه داشته باشد، از همین فردا بیاییم و دبیرخانه جشنواره را فعال کنیم و امیدوارم این آرزو دست نیافتنی نباشد.

مدیر دفتر ادبیات نمایشی ادامه داد: برخلاف اینکه ما فراخوان آثار را دیرتر ارائه کردیم، با سیل و انبوه نمایش نامه‌ها و اقبال نویسندگان مواجه شدیم.

وی خاطرنشان کرد: در بخش فایل‌های صوتی در سه بخش اصلی، نمایشی و مقالات آثاری را جمع‌آوری کردیم. در بخش اصلی 131 نمایش، در بخش ویژه 66 اثر، در بخش پژوهش 37، در بخش مقالات 23 و در بخش نمایشنامه‌ها 67 مورد به دستمان رسید.

برهانی مرند عنوان کرد: ما سعی کردیم از بین 23 مقاله‌ای که به دستمان رسید، مقالاتی را که تکراری نباشند و به‌روز باشند را انتخاب کنیم که از این مجموع 15 عنوان مقاله انتخاب شدند. حمیدرضا افشار، شهرام زرگر و نصرالله قادری داوران این بخش بودند.

آیین پایانی چهارمین جشنواره نمایش‌های رادیویی

وی افزود: در بخش نویسندگی نیز فقط نمایشنامه‌هایی بررسی شدند که به صورت مکتوب به دست ما رسیده بودند و از حدود 300 فایل صوتی که به دستمان رسید، 67 موردش بررسی شدند. جهانشاه آل‌محمود، مجید نظری‌نسب و محمد امیر یار احمدی نیز از داوران این بخش بودند.

برهانی مرند در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به دفتر ادبیات نمایشی گفت: از بدنه 270 نفره‌ی سال گذشته این دفتر، حدود 30 نفرشان فعال نبوده‌اند.

او افزود: دفتر ادبیات نمایشی با ابتکار دکتر صوفی و حمایت آقای دهقان نیری شکل گرفت، در طول زمانیکه این دفتر تشکیل شد ما در سه فاز حرکت کردیم و به محض تشکیل دفتر ادبیات نمایشی به ساماندهی نویسندگان اندیشیدیم.

مدیر دفتر ادبیات نمایشی ادامه داد: بعد از ساماندهی نویسندگان توجهمان به بحث کیفی‌سازی جلب شد. کیفی‌گرایی را از سردبیران شروع کردیم و سعی کردیم سردبیرانی را که در مقام استاد بودند به جایگاه آموزشی بکشانیم.

او در بخشی دیگر خاطرنشان کرد: با تمام احترامی که برای همه نویسندگان قائلیم، اما رادیو نمایش وارد عرصه‌ای شده است که نمی‌خواهد در حد نویسندگان نوپا باقی بماند، ما چند شورا طراحی کردیم که از مرحله طرح تا خود نمایشنامه را رصد کنند و در این میان نویسندگانی برای ما خواهند ماند که بتوانند در امتیازبندی در نظر گرفته شده حداقل رتبه 3 را کسب کنند.

آیین پایانی چهارمین جشنواره نمایش‌های رادیویی

رادیو نمایش نسبت به سینما و تلویزیون پیش‌روتر بوده است

برهانی مرند همچنین بیان کرد: رادیو نمایش به دلیل نزدیک بودن به زبان مخاطب و پرداختن به مسائل اجتماعی، نسبت به سینما و تلویزیون پیش‌روتر بوده است.

نمایش رادیویی رکن رکین رادیو است

در بخش دیگر این همایش عطاءالله کوپال - مدرس دانشگاه - نیز سخنانی را ایراد کرد و گفت: در گذشته (دهه 50) خیلی‌ها معتقد بودند تئاتر از بین می‌رود و سینما جایش را می‌گیرد. عده‌ای هم معتقد بودند کاغذ، روزنامه و آثار مکتوب این چنینی از بین می‌روند و همچنین آن عده می‌گفتند رادیو هم از بین خواهد رفت. اما امروزه نه تئاتر، نه انتشارات کاغذین و نه رادیو از بین نرفتند.

نمایش رادیویی رکن رکین رادیو است و تولد تئاتر گویی میلاد رادیویی بوده است.

این مدرس دانشگاه همچنین خاطرنشان کرد: درام و نمایش‌نامه‌ی نویسندگان نیاز به جهان‌بینی دارد که موشکافانه‌تر از جهانی است که آدم‌های عادی درمی‌یابند. دانش نویسندگان باید بیشتر از دانش افراد عادی باشد.

رادیو نمایش دوران نوباوگی خود را سپری کرده است

او در پایان نیز بیان کرد: آنچه که مایه‌ی افتخار است این که رادیو نمایش دوران نوباوگی خود را سپری کرده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، پس از پایان این همایش، مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره نمایش‌های رادیویی نیز برگزار شد که در این اختتامیه مهدی دهقان نیری - مدیر شبکه رادیو نمایش - در ابتدا به همه حاضران خوش آمد گفت و از معاون صدا، منتخبان و مهمانان مراسم به خاطر حضورشان تشکر کرد.

آیین پایانی چهارمین جشنواره نمایش‌های رادیویی

در جشن دو سالگی رادیو نمایش شاهد بلوغی شایسته هستیم

داوود رشیدی - دبیر جشنواره - نیز سخنانی ایراد کرد و گفت: هنر وسیله‌ای است هم متعالی و هم تعالی‌بخش و آنگاه که در راه نهادینه شدن کرامت انسانی به خدمت گرفته شود، نه تنها جان‌های شیفته حقیقت را محو خود می‌کند، بلکه زنده‌ساز سرود انسانیت می‌گردد.

او افزود: با چنین نگاهی می‌توان آن را محل اخلاق و امید دانست و هنر نمایش رادیویی نیز در جای خود از این صفات برخوردار است. در عین برخورداری از این صفات، رادیو با قدمت 60 سال از اقبال بی‌نظیری برخوردار است.

رشیدی ادامه داد: امروز در جشن دو سالگی رادیو نمایش شاهد بلوغی شایسته هستیم.

وی خاطرنشان کرد: با اطلاع کامل از شرایط مراسم‌های مشابه در برخی نهادها، با کمتر از 25 درصد هزینه‌های معمول موفق به طراحی یک جشنواره شدیم و علی‌رغم اختصاص زمانی محدود برای فراخوانی آثار، شاهد حضور 25 استان و شرکت بیش از 300 اثر قابل‌پخش در رسانه ملی بودیم.

آمادگی و قابلیت تبدیل این جشنواره به یک جشنواره بین‌المللی

دبیر چهارمین جشنواره نمایش‌های رادیویی ضمن تشکر از معاون صدا عنوان کرد: ما آمادگی و قابلیت تبدیل این جشنواره به یک جشنواره بین‌المللی و برقراری تعامل فرهنگی دوسویه با ملل باسابقه را اعلام می‌کنیم و منتظر تحقق این هدف می‌مانیم.

به گزارش ایسنا، سپس در ادامه مراسم محمد حسین صوفی - معاون صدا - نیز بیان کرد: زمانی که از من دعوت کردند تا در این مراسم حضور داشته باشم، درباره جشنواره مطالبی را آماده و پیش‌بینی کرده بودم. اما امروز که به این مراسم آمدم، گفتم قطعا این فضا شکل سخنرانی رسمی و جدی را ندارد. به همین دلیل خواستم اجازه دهند که هنرمندان در کنار خانواده‌هایشان در یک فضای احساسی و شاد از دیگر برنامه‌های مراسم استفاده کنند.

آیین پایانی چهارمین جشنواره نمایش‌های رادیویی

رادیو نمایش در این دو سال راه چند ساله را پیمود

او ضمن اعلام خوشحالی نسبت به دو سالگی رادیو نمایش ادامه داد: رادیو نمایش در این دو سال راه چند ساله را پیمود و دلیلش این است که بخش اعظم هنرمندان نمایش کشور در رادیو حضور دارند و تصمیم گرفتند نمایش راه‌اندازی شود و به سرعت مسیر رشد را طی کند.

خوشحالیم از اینکه امروز اعلام کنیم رادیو نمایش یکی از تاثیرگذارترین است

معاون صدا اظهار کرد:خوشحالیم از اینکه امروز اعلام کنیم در مجموعه‌ شبکه‌های رادیویی جمهوری اسلامی ایران، رادیو نمایش یکی از پر مخاطب‌ترین، جذاب‌ترین و تاثیرگذارترین است.

او ادامه داد: دلیل بالندگی و پویایی این شبکه تعامل شایسته و همکاری صمیمانه و مستمر مدیران و هنرمندان است.

صوفی خاطرنشان کرد: از سال 87 که افتخار حضور در رادیو را دارم، با دوستان نمایشی قول و قراری گذاشتیم. من متعهد شدم که در کمترین زمان رادیو نمایش را راه‌اندازی کنم و آنها نیز تعهد کردند همه برای تولید و عرضه آثار نمایشی تلاش کنند.

آیین پایانی چهارمین جشنواره نمایش‌های رادیویی

**** حاشیه‌های دومین همایش نویسندگان رادیویی

پس از تلاوت آیات قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، بخش‌هایی از نمایش‌های رادیویی پخش شد.

پخش کلیپی درباره دفتر ادبیات نمایشی به دلیل مشکلات فنی به تاخیر افتاد و به بعد از سخنرانی برهانی مرند موکول شد.

حمید پور علی محمد مقاله‌ای با عنوان «نمایش رادیویی و ساختارشکنی» را ارائه کرد.

حمید افشار یکی از داوران جشنواره توضیحاتی را درباره انتخاب آثار و نحوه داوری آنها ارائه داد.

بعد از یک استراحت 15 دقیقه‌ای، کلیپی درباره غلامرضا کاووسی - نویسنده رادیو - نمایش داده شد.

جواد پیشگر به عنوان کارگردان آثار کاووسی سخنان کوتاهی را درباره وی ایراد کرد که در این میان شاعر بودن و قدرت بازیگری کاووسی را دو وجه برجسته‌ی او دانست. در این مراسم جایزه‌ای به غلامرضا کاووسی، نویسنده پیشکسوت نمایش‌های رادیویی اهدا شد که به دلیل حضور نداشتن وی بر اثر بیماری هدیه به دختر او اهدا شد.

در این همایش به منتخبین بخش‌های مقاله، ترجمه و تالیفات نیز جوایزی اهدا شد که از میان جایزه ترجمه منتخب به خاطر ترجمه‌ی «عناصر زیبایی‌شناسی و دیداری در درام رادیویی» به پویان غفاری و جایزه مترجم برتر به خاطر ترجمه «سکوت و صدا در نمایش‌های رادیویی ساموئل بکت» به نیاز اسماعیل پور اهدا شد.

در بخش تالیف نیز جایزه تالیف منتخب به هدیه رضایی و جایزه تالیف برتر به حمزه علی محمدی و سیده صفیه اختر اهدا شد.

از میان پایان‌نامه‌ها نیز جایزه پایان‌نامه برتر به مهرنوش مهدوی حامد اهدا شد. همچنین در بخش نمایش ویژه جوایزی به نعیما کرمی و لیدا شیرمرد اهدا شد.

در پایان همایش، کلیپی درباره سعید تشکری - نویسنده سینما، تلویزیون و رادیو - که اکنون مبتلا به بیماری ام‌اس است، پخش و اعلام شد که حوزه هنری، خانه هنرمندان و مرکز هنرهای نمایشی رادیو هدیه‌ای را برای تشکری ارسال خواهند کرد.

آیین پایانی چهارمین جشنواره نمایش‌های رادیویی

**** حاشیه‌های اختتامیه چهارمین جشنواره نمایش‌های رادیویی

- اجرا و کارگردانی این مراسم بر عهده «میرطاهر مظلومی» بود.

- هنرمندان رادیویی همراه با خانواده‌های خود در این مراسم حضور داشتند.

- بیوک میرزایی، زهره مجابی، علی میلانی، فرشاد آذرنیا، معصومه و صفا آقاجانی، رامین پور ایمان، صدیقه کیانفر و ... از جمله هنرمندانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.

- در بخشی از اختتامیه، به احمد گنجی به عنوان بازیگر پیکسوت و مجید حمزه به عنوان کارگردان پیشکسوت رادیویی هدایای داده شد.

- پخش موسیقی هندی به شکل طنزگونه از جمله بخش‌های این مراسم بود.

- از 1000 قطعه نمایش کوتاه رادیویی با محوریت سبک زندگی توسط معاون صدا و مدیر رادیو نمایش رونمایی شد.

- نادر برهانی مرند، مسئول کمیته علمی نیز گزارشی درباره جشنواره ارائه داد.

همچنین در اختتامیه چهارمین جشنواره نمایش‌های رادیویی، به برگزیدگان بخش‌های مختلف جوایزی اهدا شد که از این میان جایزه گوینده برتر به مسعود ابوسعیدی و جایزه گوینده منتخب به سعیده فرضی اهدا شد.

محسن جواهری نیز به عنوان تهیه‌کننده برتر و نیره مراد حاصلی به عنوان نویسنده برتر انتخاب شدند.

امیر هوشنگ کلیمی و مهدی خوانساری هم به عنوان کارمندان برتر جایزه گرفتند.

همچنین در بخش اصلی، جوایزی به لیدا شیرمرد (نویسنده برتر)، عمار خطی (نویسنده منتخب)، سید حسن حسین (تنظیم‌کننده رادیویی برتر)، داریوش روحی (تنظیم کننده رادیویی منتخب)، علی نوروزی (صدابردار برتر)، نرگس موسی پور (افکتور برتر) و علیرضا قبادی (افکتور منتخب) اهدا شد.

علاوه‌بر این، نورالدین جوادیان و علی میلانی به ترتیب به عنوان بازیگر مرد برتر و منتخب و شهین نجف‌زاده و مهرخ افضلی نیز به ترتیب به عنوان بازیگر زن برتر و منتخب انتخاب شدند.

جایزه تهیه‌کننده برتر نیز به فرشاد آذرنیا و جایزه تهیه‌کنندگی منتخب به زهرا عبدالله‌زاده اعطا شد.

محمد پورحسین و سعیده فرضی نیز به ترتیب به عنوان کارگردان برتر و منتخب جایزه گرفتند.

همچنین در بخش ویژه، جایزه‌ای به رضا اکبری و در بخش تجربه‌های نو به شهرام میکائیلی اهدا شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، همزمان با برگزاری جشن دو سالگی رادیو نمایش و اختتامیه چهارمین جشنواره نمایش‌های رادیویی بخش‌های مختلفی نظیر غرفه کودکان، تست بازیگری رادیویی، مسابقه دارت، بازدید از باغ موزه قصر و اجرای زنده برنامه‌های «نمایشخانه» و «پرانتز باز» در محوطه باغ‌موزه قصر برای مخاطبان در نظر گرفته شده بود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي و عزیز سایت عدالت رسانه ای.لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت،ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نسیم در استانها

    آمار سایت
  • کل مطالب : 2705
  • کل نظرات : 781
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 124
  • آی پی امروز : 72
  • آی پی دیروز : 62
  • بازدید امروز : 382
  • باردید دیروز : 108
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,045
  • بازدید ماه : 2,873
  • بازدید سال : 29,210
  • بازدید کلی : 780,422
  • کدهای اختصاصی
    .
    پـخش زنـده شـبـکه ها

    شبکه ها در عربست